Pohostinnost všemi smysly: Mozartův efekt
Proč lidé utrácejí více peněz díky klasické hudbě na pozadí? I to je kouzlo neurovědy, kterou pro vás s velkým nadšením odkrývám.
Klasická hudba je druhem muzikoterapie – má relaxační a podněcující účinky na mozek. Díky neurovědě víme nejen to, že poslech vážné hudby dokáže zlepšovat paměť, ale také ovlivňovat konzumní chování hostů i zákazníků.
A proč právě slavný rakouský skladatel Mozart? První studie o tzv. Mozartově efektu byla publikována v roce 1993 v souvislosti se sonátou D pro dva klavíry (konkrétně K 448), kterou Wolfgang Amadeus Mozart složil v roce 1782 ve věku 25 let. I následující studie potvrdily, že vážná hudba má významný vliv na kognitivní schopnosti našeho mozku. Fascinující je, že doposud se mezi odborníky spekuluje, co činí sonátu D tak výjimečnou.
Tímto stručným úvodem se dostávám k #hospitality. Díky mnoha výzkumům je dnes jasné, jak moc velký vliv má hudba na vnímanou atmosféru a spotřebitelské chování nejen v restauračních zařízeních. Vnímavějším z nás je jasné, že různé druhy hudby mají různé účinky na celkovou atmosféru prostředí – snídat za poslechu jazzu a za poslechu techno muziky je sakra rozdíl. Pochybujete? Hned ráno vyzkoušejte! 😊
To vše souvisí s jediným – jak se hosté cítí a kolik jsou tudíž ochotni utrácet. A výsledky jsou vskutku zajímavé, protože ukazují, že je to právě klasická hudba, která povzbuzuje nejvíce k utrácení peněz.
Například vědci z University of Leicester zjistili, že hosté restaurace utratili nejvíce při poslechu jemné klasické hudby, při popové hudbě klesla průměrná útrata na osobu o více než 10 %, nejvýraznější pokles výdajů pak nastal v situaci, kdy na pozadí nehrála žádná hudba.
Čím se klasická hudba tak odlišuje? Má totiž jasné konotace sofistikovanosti, prosperity, bohatství a pocitu „na úrovni“. V restauračních zařízeních se to projevuje objednáváním dražších pokrmů, ale hlavně prodlužováním zážitku o předkrmy, dezerty s kávou, digestivy.
Chci vás tímto příspěvkem inspirovat k tomu, abyste začali vnímat prostředí, které pro své hosty vytváříte – pohledem pěti smyslů. Zážitky totiž prožíváme právě prostřednictvím smyslů. Poslech je jedním z nich a má významný vliv na to, jak se hosté ve vašem ubytovacím a restauračním zařízení cítí.
#hostitsrdcem je totiž krásná cesta pohostinnosti a kreativity na všech úrovních.
Mějte krásné dny a dejte mi vědět, jakou hudbu máte v gastronomii nejraději vy?
Příspěvky k celé sérii „Pohostinnost všemi smysly“ uveřejňuji pravidelně na svém Instagramu.