Pohostinnost všemi smysly: Mozartův efekt

Proč lidé utrácejí více peněz díky klasické hudbě na pozadí? I to je kouzlo neurovědy, kterou pro vás s velkým nadšením odkrývám.

Rám

Klasická hudba je druhem muzikoterapie – má relaxační a podněcující účinky na mozek. Díky neurovědě víme nejen to, že poslech vážné hudby dokáže zlepšovat paměť, ale také ovlivňovat konzumní chování hostů i zákazníků.

A proč právě slavný rakouský skladatel Mozart? První studie o tzv. Mozartově efektu byla publikována v roce 1993 v souvislosti se sonátou D pro dva klavíry (konkrétně K 448), kterou Wolfgang Amadeus Mozart složil v roce 1782 ve věku 25 let. I následující studie potvrdily, že vážná hudba má významný vliv na kognitivní schopnosti našeho mozku. Fascinující je, že doposud se mezi odborníky spekuluje, co činí sonátu D tak výjimečnou.

Tímto stručným úvodem se dostávám k #hospitality. Díky mnoha výzkumům je dnes jasné, jak moc velký vliv má hudba na vnímanou atmosféru a spotřebitelské chování nejen v restauračních zařízeních. Vnímavějším z nás je jasné, že různé druhy hudby mají různé účinky na celkovou atmosféru prostředí – snídat za poslechu jazzu a za poslechu techno muziky je sakra rozdíl. Pochybujete? Hned ráno vyzkoušejte! 😊
To vše souvisí s jediným – jak se hosté cítí a kolik jsou tudíž ochotni utrácet. A výsledky jsou vskutku zajímavé, protože ukazují, že je to právě klasická hudba, která povzbuzuje nejvíce k utrácení peněz.

Například vědci z University of Leicester zjistili, že hosté restaurace utratili nejvíce při poslechu jemné klasické hudby, při popové hudbě klesla průměrná útrata na osobu o více než 10 %, nejvýraznější pokles výdajů pak nastal v situaci, kdy na pozadí nehrála žádná hudba.

Čím se klasická hudba tak odlišuje? Má totiž jasné konotace sofistikovanosti, prosperity, bohatství a pocitu „na úrovni“. V restauračních zařízeních se to projevuje objednáváním dražších pokrmů, ale hlavně prodlužováním zážitku o předkrmy, dezerty s kávou, digestivy.

Chci vás tímto příspěvkem inspirovat k tomu, abyste začali vnímat prostředí, které pro své hosty vytváříte – pohledem pěti smyslů. Zážitky totiž prožíváme právě prostřednictvím smyslů. Poslech je jedním z nich a má významný vliv na to, jak se hosté ve vašem ubytovacím a restauračním zařízení cítí.
#hostitsrdcem je totiž krásná cesta pohostinnosti a kreativity na všech úrovních.

Mějte krásné dny a dejte mi vědět, jakou hudbu máte v gastronomii nejraději vy?


Příspěvky k celé sérii „Pohostinnost všemi smysly“ uveřejňuji pravidelně na svém Instagramu.

Tímto příspěvkem nechci v žádném případě lobovat za vážnou hudbu ve všech zařízeních. Právě naopak. Každá značka má svůj jedinečný spirit, který si zaslouží odpovídající smyslové podněty. Možná však ale věnujete až příliš pozornosti tomu, abyste působili skvěle v online světě a zvyšovali své tržby na úkor toho, aby se vaši hosté cítili skvěle. Víte, jaký styl zážitku chcete prostřednictvím smyslových vjemů svým hostům či zákazníkům zprostředkovat?

Chci spokojený podnik